Mette Winckelmann

Free Confetti af Mette Winckelmann

Mette Winckelmann (1971) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (2003) og fra 

Academy of Art and Design, Bratislava i Slovakiet (1997). 

Det abstrakte er Mette Winckelmanns udtryk. Det er et abstrakt udtryk, som vi kender fra den konkrete kunst – med geometriske former som firkanter, trekanter og cirkler – men den ligner alligevel ikke helt. For Winckelmanns geometriske former er altid rundet af noget andet også – de er lidt skæve i kanterne, de er lidt forsigtigt gengivet, eller de er skabt i stoffer og lag på lag, sådan at geometriens skarpe kanter opløses i en mere organisk og taktil form. Der er et på én og samme tid en historisk bevidsthed og en helt aktuel kritisk tænkning til stede i Winckelmanns værker. De vender vrangen ud på den glatte forside – når hun hænger sine malerier fra loftet, så også bagsiden bliver blottet – og de ændrer subtilt ved de klassiske hierarkier og dikotomier i kunsten, når værkerne forholder sig til kønshistorie og kunsthistorie simultant; abstrakt maleri og kunsthåndværk forenes. 

Mette Winckelmann har haft en lang række soloudstillinger. Senest totalinstallationen Stop Calling Me Names på Gl. Holtegaard (2018) og Come Undone på Overgaden (2016). Hun har også fungeret kurator på udstillingen Tråde på tværs på Sorø Kunstmuseum (2015), hvor flere af de kvindelige danske konkrete kunstnere som Franciska Clausen og Aase Seidler Gernes blev genaktualiseret. 

Mette Winckelmann har skabt en række offentlige værker og udsmykninger, bl.a. udsmykning på Linköbing Universitet (2019), Tre Kroner af Ler, Trekroner, Roskilde (2017), Belief and Superstition, Viborg Kunsthal (2012)

Hun er del af samlingen på blandt andet SMK, HEART, Malmø Kunstmuseum, KØS, FRAC, Frankrig, Sønderjyllands Kunstmuseum, Ny Carlsberg Fondet,  Nykredit, Nordea m.fl.