Cathrine Raben Davidsen

ELISABETH 2014

Studiestræde 2

Typisk for Cathrine Raben Davidsens kunstneriske
praksis tager hendes Holbæk Art-værk udgangspunkt i
det, hun selv kalder for et ’mytologisk sagn’.

I ”Elisabeth 2014” er inspirationen legenden om den
katolske helgen Elisabeth af Thüringen, som Cathrine
Raben Davidsen stødte på under sin research:

Elisabeth-navnet skriver sig tilbage til de nonner, som
fra 1931 til 1974 drev Elisabeth-hospitalet i Holbæk.
Det var tyske Elisabeth-søstre, som havde givet deres
hospital navn efter deres inspirator og værnehelgen
Elisabeth af Thüringen.

Elisabeth af Thüringen var iflg. overleveringen en ungarsk
prinsesse, som blev gift ind i fyrstehuset i Wartburg.
Ifølge legenden modsatte hun sig hoffets ønsker
og gjorde alt for at hjælpe de fattige. Da hun en dag blev
grebet i at smugle brød ud fra slottet og bedt om at vise,
hvad hun skjulte under sin kappe, blev brødet med guddommelig
indgriben forvandlet til roser.

Det er denne legende, som fortolkes i Cathrine Raben
Davidsens sort/hvide vægmaleri, der blander abstrakte
og figurative elementer i en komposition, som minder
om en tankestrøm eller en drøm - hvor fortid og nutid,
erindringer og fantasi smyger sig ind og ud mellem hinanden.
I billedet ses foruden mytens roser og nonnernes plejende
hænder også en lodret sprække i ’lærredet’, som
både repræsenterer åbningen i Elisabeths kappe og en
passage tilbage til fortiden.

I værket indgår desuden to kvindeportrætter: Det ene i
torso i delvis profil med et moderne, nutidigt udtryk og
lidt ’trukket fri’ af de sammenflettede elementer men stadig
knyttet til dem med et dobbelt, sort svøb. Det andet
er et kvindeansigt - som er indlejret i historien i et udsnit
af Holbæks arkitektur - i en tegnestil, der peger tilbage
til Renæssancen. En reference som også findes i værkets
fem Leonardo da Vinci-inspirerede håndstudier.