John Kørner

VEJEN

Holbæk Teater / Vimmelskaftet 27

John Kørner har udtalt, at han med sine
værker gerne vil sætte kunstoplevelsen fri
og holde en dør åben for beskuerens egne
fortolkninger.

Til hans Holbæk Art-frise på Holbæk Teater
har han givet en nøgle, der kan være
med til at lukke motivet op: den dominerende
figur i billedet er en ‘hjemløs’, som
sælger Hus Forbi-aviser på Nørrebro i København.

Figuren sidder i billedets nederste højre
hjørne med et bundt aviser under armen
og et tæppe over benene. Han har kasket og
briller på, og hans ansigt er lidt fortegnet,
så det ligner en maske eller måske en forbinding.
Omkring ham flakser nogle duer.
Ellers er det omgivende landskab øde,
bortset fra nogle få nøgne træer og nogle
små menneskefigurer, som færdes i grupper
eller alene og tilsyneladende forsvinder
ud mod horisonten i det store, hvide landskab,
der næsten er renset for farver og
skitseret med lette strøg i blåt og sort.

På baggrund af John Kørners tidligere tematiske
arbejder med Afghanistankrigen
er det fristende at placere værket i denne
kontekst: Kunne avissælgeren f.eks. være
en af de traumatiserede, danske ex-soldater,
som er faldet ud af det sociale sikkerhedsnet
og endt som hjemløs avissælger?
Derfra er det nærliggende at fortolke landskabet
som et af Afghanistans ørkenlandskaber
eller som et symbolsk landskab, der
illustrerer ex-soldatens isolation og viser os
hans indre verden, der stadig er skærende
hvid af lyset fra en eksploderende bombe.

Måske er ”Vejen”, i motivet og værkets
titel, et symbol på tidens og livets forløb,
som alle de små menneskeskikkelser - men
ikke soldaten - færdes ad. Og måske er det
ikke tilfældigt, at en af duerne – et klassisk
symbol på fred – med sine løftede, hvide
vinger i billedets centrum mere ligner en
engel end en af de grå, københavnske duer.