Ursula Reuter Christiansen

SVANETRÆF

Centergården / Ahlgade 17 A

Ursula Reuter Christiansens ”Svanetræf” er inspireret
af de lokale omgivelser ved vandet i Holbæk.
Men det er samtidig et mytologisk værk, der både
indeholder svaner, havfruer og havmænd.

Havet er stadig én af de største uudforskede gåder–
vi ved ganske enkelt utrolig lidt om, hvad der foregår
nede i dybderne under vandets overflade. Og hvem
ved, når der findes søheste, kunne der måske også
findes både havfruer og havmænd?

”Svanetræf” er nok inspireret af de lokale omgivelser
tæt på vandet ved Holbæk, men det indeholder
også nogle af de danske nationalromantiske symboler
- som en henvisning til både H.C. Andersens ”Den
lille Havfrue”, Edvard Eriksens ”Den Lille Havfrue”
på Langelinie, og ikke mindst vores nationalfugl svanen,
som på motivet findes i både guld og sølv. Et
eventyrligt træk, der indeholder en påmindelse om
at gøre livet magisk. Og måske også, som et lille kritisk
hint, at ihukomme, at den nationalromantiske
ideologi også selv er en ”magisk fortælling”, hvortil
symboler som både havfruer og svaner kan bruges,
men som ikke altid er helt i overensstemmelse med
virkeligheden.

Da kunstneren, der er født og opvokset i Tyskland,
havde atelier i Berlin under den kolde krig, havde
hun direkte udsigt til Spree-floden, der løb mellem
Øst- og Vestberlin. Her var ingen mennesker – det
var kun svaner, der kunne krydse grænsen uden
problemer. Dermed blev denne skønne fugl en slags
symbol på en frihed, den ikke engang anede, den
besad. Optaget som de var, svanerne, af deres egen
færd på floden.

I Ursulas tidligere værker er der ofte et opråb til aktion
eller politisk dimension til stede. I ”Svanetræf”
er dette aspekt tonet ned til fordel for et mere stilfærdigt,
endda gådefuldt, motiv, der mere ansporer
til refleksion og tid. Og måske også en lille taksigelse
til den frihed, vi trods alt besidder i vores fredelige
Danmark.