Undervisningsmateriale begejstrer elever

Hvad er vigtigst? Hvem ville Elisabeth hjælpe i dag? Hvor fører den falske dør hen? 

Spørgsmålene var mange og svarene ligeså, da to 4. klasser og lærere fra Holbæk By Skole afdeling Bjergmarken tog på tur gennem byen med Holbæk Arts nye undervisningsmateriale i hænderne. De to undervisningshæfter ”Follow the ARTline” og ”Shhhh! Kunsten fortæller”, der med støtte fra Kultur- & Skoletjenesten Midt- og Vestsjælland blev udgivet af Holbæk Art i forsommeren, er for alvor ved at blive rullet ud blandt skoler i lokalområdet. Flere skoleklasser har allerede været afsted, men de to klasser fra Holbæk By Skole afdeling Bjergmarken var de første, som Holbæk Art fik mulighed for at følge på deres tur.  Undervisningsmaterialet lægger op til, at elever og lærere sammen følger en rute til udvalgte værker, hvor der ved hvert stop skal løses kreative opgaver i relation til værket. Hæfterne følges af en undervisningsguide, der klæder lærerne på til at præsentere kunsten for eleverne, men der skulle ikke meget mere end det lille skub til, før elevernes fantasi selv tog på rejse med værkerne. Efter at eleverne havde fået lidt tid til at gøre sig tanker, rejste der sig en skov af hænder, der alle gerne ville fortælle om deres tolkninger. Nogle elever havde allerede mødt værkerne på deres vej gennem byen, mens andre oplevede dem for første gang, men fælles for alle var, at dagens undervisning var en øjenåbner for, hvor meget et værk egentlig kan fortælle og hvor mange spørgsmål et værk ligeledes kan stille beskueren. For når Erik Hagens spørger, hvad der er vigtigst, og med sin rebus viser et ur, en hammer og en mand med åbne arme, er det så vigtigst, at vi bruger tiden fornuftigt, at vi skaber ting eller at vi har hinanden? Opgavehæfterne blev hurtigt fyldt med tanker og tegninger, og eleverne brugte ivrigt hinanden til at udveksle ideer. Så måske er alle tre ting vigtigst? For Holbæk Art er det både dejligt og vigtigt at se materialet blive brugt, og at det er med til at gøre byens børn klogere på alle de motiver og historier, der gemmer sig i gader og stræder, når man husker ikke at tage sin vej gennem byen for givet. Vi håber, at mange flere klasser vil tage materialet til sig og bruge det i dansk- eller billedkunstundervisningen. 

Se billeder fra dagen her 

Se undervisningsmaterialet her