Værket tematiserer værdien af et menneskeliv, og titlen, ”The Fruit of Life”, livets frugt, skal forstås ironisk med henvisning til de døde mennesker, som hænger fra træet i værket. Misheck Masamvus ønsker, efter eget usagn, at stille polemiske spørgsmål om hvorvidt overbefolkningen er en slags forurening, og om vi regner et afrikansk menneskeliv for lige så værdifuldt som et europæisk?
Værket er en vild og fortættet farveeksplosion fyldt med pletter, ekspressive penselstrøg og løbende maling iblandet genkendelige former som bl.a. menneskeomrids i forskellige stadier af opløsning – samlet i ét stort dynamisk, vibrerende hele.
En liggende figur med blottede ribben under det store træ i værkets venstre side træder tydeligt frem af den brogede flade og kunne være en reference til Adam i Paradisets Have. Her gengivet en i obskur version, hvor menneskets forfader iflg. kristen tradition, ligner et lig, og træet over ham er fyldt med døde mennesker. Stigen i værkets højre side kunne være Himmelstigen eller vejen ud og væk fra det tilsyneladende selvnedbrydende menneskemylder i værkets midterste del, hvorfra der strømmer stille sorg, trodsighed, smerte, spørgsmål og skrig.
Misheck Masamvus optimisme og håb for fremtiden bor måske i værkets klare, glade farver, som han bruger til at skildre en gruopvækkende menneskedestruktion på en overbefolket klode.
Værket blev skabt til An Age of Our Own Making, kurateret af Bonaventure Soh Bejeng Ndikung og Solvej Helweg Ovesen og organiseret af Holbæk Kommune, som en del af IMAGES, et kunstprogram for samtidskunst fra Afrika, Asien og Mellemøsten i 21 danske kunstorganisationer.
Misheck Masamvu er født i 1980 i Penhalonga. Han bor og arbejder i Harare, Zimbabwe.