Kære underviser i Billedkunst – valgfag,
Hvad sker der, når byrummet bliver indtaget af samtidskunst? Hvilke indtryk, udtryk og aftryk sætter kunsten på byen? Og hvad nu hvis kunsten indtager jeres skole? Hvilke indtryk, udtryk og aftryk vil dine elever sætte på skolen?
I forløbet Follow the ARTline indgår:
Undervisningsmateriale: Follow the ARTline
Lærervejledning: Follow the ARTline
Kære underviser i Dansk og Billedkunst på mellemtrinnet,
I forløbet Shhhh! Kunsten fortæller tager du eleverne med på tur i byrummets samtidskunst og anvender spændende værkåbningsmodeller til analyse af værkerne. Tilbage i klassen skal dine elever viderebearbejde deres oplevelse af værkerne gennem fremstilling af et digt, en novelle, eller et eventyr, som slutteligt kan gøres til medrivende lydfortællinger.
Shhhh! Det er kunsten (og dine elever), der fortæller…
Undervisningsmateriale: Shhhh! Kunsten fortæller
Lærervejledning: Shhhh! Kunsten fortæller
Kære underviser i matematik
“Matematik er kunst uden pensel, kunst er matematik uden kridt.” Når man forener kunst og matematik, åbner man elevernes forståelse for tal og andre matematiske begreber
I dette undervisningsmateriale skal eleverne opdage og arbejde med matematikken i kunsten. Opgaverne bygger på observation, samtale, optælling, opmåling mm.
Tilbage i klassen skal eleverne viderebearbejde de informationer de har indsamlet – det kan være gennem beregninger eller det kan være ved brug af digitale dynamiske værktøjer.
Undervisningsmaterale til indskoling, mellemtrin- og udskoling:
2. Per Mølgaard
5. Superflex
24. Lea Porsager
Numrene henviser til værkernes numre i pocketguiden og på oversigtskortet.
Undervisningsmaterialet er udviklet af Maria Schytte i samarbejde med Holbæk Art med støtte fra Holbæk kommune 2020.