Eva Schlegels moderne selvportræt skriver sig ind i en lang kunsthistorisk tradition af selvportrætter fra Rembrandt til Warhol, som hun fornyer ved at skabe en hybrid mellem foto og maleri, som i form og indhold undersøger selfiens komplekse sociale og mentale betydning. Motivet er holdt i sort/ hvid og forestiller en kvinde (kunstneren), som tager et selvportræt i et spejl over sit hoved. Det er malet med en stribet, løbende effekt, som giver det indtryk, at billedet ikke er bestandigt men hastigt på vej mod at blive opløst.
Værket balancerer typisk for Eva Schlegel mellem det gådefulde og genkendelige og det nære, konkrete overfor det flygtige. Hendes værk kan samtidig opfattes som et forsøg på at komme tættere på en afkodning af samtidens selvportræt, selfien, ved at flytte det over i et andet medie, maleriet, og gøre beskueren til selvets spejl. Set fra stationen, byder billedet konfronterende beskueren velkommen og siger på tilsvarende vis farvel til dem, der forlader Holbæk.
Eva Schlegel er født i 1960 i Hall, Tirol. Hun bor og arbejder i Wien, Østrig.